تا به حال این موضوع رو شنیدید که میگن وقتی یک نفر سوار بنز میشه دیگه نمیتونه سوار ماشین دیگه ای بشه ؟ خوب این البته یک مقدار هم جنبه تبلیغاتی داره چون اون ادم حتما سوار پورشه یا فراری نشده
ولی یکی از علت هایی که به این موضوع ربط داره این میتونه باشه که غالبا بنز و بی ام و و پورشه خودرو های دیفرانسیل عقب میسازند و به ندرت از دیفرانسیل جلو (جز در مدل های کوچک و اقتصادی) استفاده میکنند . و جدا از مزایا و معایب که در پایین اشاره میکنم لذت رانندگی در خودرو های دیفرانسیل عقب بسیار بیشتر هست .
خوب یکی از سوالهای همیشگی افراد در مورد خودرو این است که خودرو های دیفرانسل عقب با خودرو دیفرانسیل جلو چه فرقی دارند و چرا بیشتر خودرو های جدید خودرو FWD هستند ؟ آیا اگر این موضوع مزیت است چرا خودرو های بنز و بی ام و و پورشه و فراری و ... بیشتر خودرو های اسپرت دیفرانسل عقب هستند .
خوب مطالب زیادی در این رابطه در اینترنت وجود دارد ولی در این مقاله میخواهم به صورت بسیار مختصر و مفید برای خواننده گرامی که شما باشید این تفاوت و مقایسه رو انجام بدم .
مزایای خودرو های FWD یا دیفرانسیل جلو
1 - خودرو های دیفرانسیل جلو بهای تمام شده کمتری رو برای تولید دارند پس هزینه کمتری برای ساخت در بر میگیرند
2- به خاطر عدم وجود گاردن وزن کمتر و افت انرژی انها در انتقال به چرخ ها کمتر است
3- به خاطر عدم وجود گاردن فضای سرنشین عقب (زیر پا کمی راحت تر است در واقع برامدگی در وسط اتاق وجود ندارد)
4- در برف خودرو های دیفرانسل جلو چسبندگی بهتری دارند به خاطر این که بیشتر وزن خودرو روی محور جلو است
5- رانندگی برای رانندگان عادی راحت تر است چرا که در جهتی که فرمان چرخیده میشود نیرو هم در همان جهت منتقل میشود
مزایای خودرو RWD یا دیفرانسیل عقب
1- تقسیم وزن بهتری در خودرو وجود دارد پس در پیچ ها با سرعت بالا خودرو از چسبندگی بالاتری برخوردار است
2-در خودرو هایی که موتور قوی دارند هنگام شتابگیری چسبندگی و لانچ بهتری خواهند داشت
3-به خاطر تقسیم وزن بهتر ترمز ها عملکرد بسیار بهتری دارند که در ادامه به علت آن میپردازم
4-برای یک راننده حرفه ای که میتواند از نهایت توانایی خودرو استفاده کند قدرت هندلینگ و کنترل خودرو بیشتر است
5- دریفت - فقط خودرو های دیفرانسیل عقب توانایی حرکت دریفت و مسابقات دریفت را دارند - (کاری به دریفت هایی که با دستی کشیدن در خیابانها زده میشود نداریم اینها در واقع دریفت استاندارد به حساب نمیاید )
جدا از مزایا و معایب هر دوع نوع خودرو ... رانندگان این دو نوع خودرو با هم تفاوت دارند ، عکس العمل خودرو در گاز دادن در پیچ ها کاملا متفاوت هست
و نکته مهم این هست که رانندگی هیجانی با خودروی دیفرانسل عقب برای رانندگان آماتور سخت تر است ، این نیست که به خاطر تقسیم وزن هر راننده ای میتواند با سرعت بیشتری نسبت به خودرو دیفرانسیل جلو رانندگی کند ، چون با کمی گاز دادن بیشتر اگر سیستم کنترل پایداری خاموش باشد عقب ماشین مایل به overstreet یعنی سرخوردن عقب خودرو خواهد شد ولی در خودرو دیفرانسیل جلو این اتفاق دیر تر خواهد افتاد (با گاز دادن زیادی خودرو به understreet سرخوردن جلوی خودرو می انجامد )
این تفاوت هایی نیستند که شما با سرعت 60 کیلومتر بتونید در کوچه و خیابان حس کنید ، این تفاوت هایی هستند که با سرعت های بالا و در جاده ها و در پیست و ... محسوس خواهد بود ، البته نه این که قابل حس نباشد شما از همان ابتدای جرکت خودرو با کمی دقت به نحوه عکس العمل خودرو نسبت به گاز تفاوت را حس خواهید کرد . برای همین لذت رانندگی با خودرو های دیفرانسیل عقب همیشه بسیار بیشتر است از لذت رانندگی با خودرو دیفرانسل جلو-
حتی اگه اون خودرو یک خودرو پر قدرت و فول اپشن باشد مثل کیا کادنزا یا تویوتا آریون ..
چرا در خودرو های دیفرانسل عقب ترمز بهتر عمل میکند
سیستم ترمز گیری خودرو ها به گونه ای طراحی میشود که میزان فشار بر ترمز به صورت مساوی بین چرخ ها تقسیم نشود ، چرا که وقتی خودرو ترمز زده میشود به خاطر پتانسیل جنبشی وزن خودرو بیشتر به چرخ های جلوی خودرو منتقل میشود (در حال حرکت خودرو به سمت جلو) پس اگر نیروی ترمز به صورت مساوی بین چرخ ها تقسیم شود چرخ های عقب که وزن کمتری روی محور دارند قفل شده و موجب چرخیدن خودرو بخصوص در پیچ ها خواهد شد .
در خودرو های دیفرانسیل جلو به خاطر این که جلوی خودرو وزن بیشتری دارد حدود 80 درصد نیروی ترمز به چرخ های جلو منتقل میشود و 20 درصد به چرخ های عقب .. یعنی اصطکاک بیشتر چرخ های جلو خودرو را متوقف میکند ، در خودرو های دیفرانسل عقب میزان فشار به حدودا به صورت 60 - 40 تقسیم شده است یعنی از چسبندگی بیشتری برای نگه داشتن خودرو استفاده خواهد شد .
تست ترمز گیری با ترمز دستی ، شما اگر تجربه رانندگی با خودرو دیفرانسل عقب را داشته باشید میتوانید با ترمز دستی کشیدن میزان تفاوت را احساس کنید
ترمز دستی در خودرو های دیفرانسیل جلو بسیار کند تر از خودرو دیفرانسل عقب خودرو را نگه میدارد به خاطر همین موضوع وزن کمتر بر روی محور عقب ..
در واقع شما فقط بیشتر صدای کشیده شدن لاستیک را روی آسفالت میشنوید ،
چرخاندن ماشین با دستی در خودرو دیفرانسل جلو آسان تر است چون محور عقب وزن و چسبندگی کمتری دارد .
تجربه خرید و نگهداری بی ام و 530 و هزینه ها ی کوتاه مدت و بلند مدت به مدت 5 سال از کارکرد 210 تا 290 هزار برای علاقمندان خودرو BMW